10 lucruri pe care să le știi înainte de a deschide un restaurant

Cu toate că restaurantele sunt diferite, există unele lucruri comune care definesc atât un concept reușit de streetfood, cât și cel mai exclusivist local cu stele Michelin. Pentru a avea succes, fiecare viitor proprietar de restaurant trebuie să se concentreze pe câteva aspecte legate de propria afacere, care să-i asigure câștigarea și fidelizarea clienților încă din primele luni de funcționare.

Cu alte cuvinte, deschiderea unui restaurant necesită un plan bine pus la punct și, fie că o faci din postura de chef sau din cea de antreprenor, trebuie să știi că o asemenea „aventură” trebuie să includă, din start, răbdare, determinare, organizare, tărie de caracter și o mentalitate sănănătoasă.

Însă lucrurile nu se opresc aici. Mai sunt cel puțin alte 10 elemente concrete asupra cărora trebuie să-ți îndrepți atenția înainte de a începe:

1. Trebuie să faci un studiu de piață

Cum ai putea să-ți planifici succesul dacă nu știi cui te adresezi? Înainte de a deschide un restaurant ar trebui să faci totul pentru a-ți identifica 100% cea mai bună clientelă. Având imaginea clară a pieței vei putea să organizezi mult mai ușor și mai bine totul, de la compunerea meniului la decorarea locației, angajați și ambianță.

Ia în considerare datele demografice ale viitorilor clienți: vârstă, venituri, stil de viață. Apoi planifică totul în funcție de acestea. În plus, trebuie să știi unde și cum locuiesc, ce pasiuni au și care sunt cele mai importante lucruri pentru ei. Odată ce afli aceste lucruri, poți veni în întâmpinarea nevoilor lor din punct de vedere gastronomic. În acest fel, clienții vor ajunge la ușa și la masa ta.

2. Trebuie să scrii un plan de afaceri

Înainte de a deschide porțile restaurantului, ba chiar înainte de a căuta finanțare sau capital, trebuie să concepi un plan de afaceri bine pus la punct.

Acesta ar trebui să includă analiza tuturor elementelor implicate în business-ul tău: locația, competiția, finanțarea, un plan operațional care include prognoza de cash-flow și tehnicile de marketing pe care le vei adopta. În primele etape, vei respecta cu sfințenie acest plan de afaceri, împreună cu echipa ta. Și, de asemenea, îl vei folosi în încercarea de a găsi posibili investitori.

3. Creează un concept

Aici este punctul în care trebuie să alegi cum te diferențiezi de competitori și în care decizi ce vei face ca să-ți atragi clienții.

Mai întâi, pune-ți o întrebare de bază: de ce vrei să deschizi un restaurant? Pentru că vrei să servești mâncarea pe care-ți place s-o pregătești sau pur și simplu pentru că ai un spirit antreprenorial? Poate că ai câteva lucruri unice pe care vrei să le oferi oamenilor. Sau poate că ești interesat de o franciză. În momentul în care te decizi la un concept, vei avea o imagine clară a scopurilor afacerii.

4. Alege cea mai bună localizare pentru tipul tău de restaurant

Conform statisticilor, 60% dintre noile afaceri eșuează în primul an din cauza unei probleme comune: amplasarea. În termeni simpli, dacă ai un local plasat în locul nepotrivit, nu te va găsi nimeni. Sau nimeni relevant pentru tipul tău de afacere. Consecința? Lipsa de clienți și de venituri. Iată de ce, alegerea celei mai bune zone posibile este absolut obligatorie.

Amplasarea poate face diferența dintre un restaurant de mare succes și unul care abia poate să-și țină porțile deschise. Când cauți o locație, analizează cu atenție zona, ia în calcul traficul pietonal, ușurința cu care se ajunge acolo și posibilitatea de a avea locuri de parcare – proprii sau într-o parcare din apropiere. Studiază oamenii, clădirile din jur și căile de acces. Dacă la o primă vizită nu vezi în jur oameni care ți-ar putea fi clienți, mai caută.

5. Studiază concurența și găsește un avantaj competitiv puternic

Un alt aspect important al oricărei afaceri este să-ți cunoști foarte bine concurența. Pentru început, vizitează-ți viitorii competitori. Mănâncă în restaurantele lor. Analizează-le serviciile, vezi care sunt punctele forte și punctele slabe. Învață cum să te diferențiezi.

Fă, apoi, un pas în față și intră pe website-ul lor. Vezi ce branding au, cum se poziționează, ce imagine își creează. Vezi dacă fac rezervări online, dacă au reduceri, promoții sau concursuri. Apoi studiază rețelele sociale și vezi cât sunt de activi acolo, câți urmăritori au, ce acțiuni desfășoară și dacă acestea au succes. Te poți înscrie și pentru a primi neswletter-ul lor, urmărind frecvența cu care acestea sunt trimise și mesajele pe care doresc să le comunice.

Mai presus de orice, când îți urmărești competitorii, întreabă-te de ce le calcă pragul clienții, ce concept au și care e atuul lor principal? Apoi, în funcție de toate aceste elemente, decide dacă poți face lucrurile să funcționeze mai bine și într-un stil unic. Găsește avantajul competitiv care îți asigură succesul!

6. Trebuie să impui filosofia companiei

În momentul în care deschizi un restaurant, trebuie să știi că e mai bine să creezi de la bun început propria filosofie, și nu să lași ca acest lucru să se formeze în timp.

De exemplu, dacă vrei să impui o cultură a serviciului clienți, trebuie să o faci de la început. Nu vei dori ca acest lucru să fie dictat de angajați și să te trezești cu o mulțime de reclamații.

De asemenea, trebuie să decizi cum îți tratezi angajații. Un lucru foarte important, deoarece felul în care o faci, se va reflecta asupra modului în care angajații vor trata clienții restaurantului. A pune clienții pe primul loc este un lucru vital pentru asigurarea succesului, iar asta începe cu modul în care te porți cu proprii tăi angajați.

Cât despre angajați, aceștia joacă un rol extrem de important, de aceea e bine să depui eforturi pentru a-i avea pe cei mai buni. Găsește un bucătar-șef cu experiență, care să poată coordona o echipă ambițioasă și muncitoare.

7. Trebuie să-ți iei autorizațiile de funcționare

Desigur, pentru a funcționa, un restaurant are nevoie de autorizații. Cum în România întotdeauna e nevoie de o mulțime de hârtii și aprobări, dacă nu ești un cunoscător al junglei juridice, cel mai bine e să găsești o persoană de încredere, profesionistă, care să se ocupe de obținerea tuturor aprobărilor, autorizațiilor, licențelor și actelor necesare funcționării. Stabilește un buget în acest sens, fiindcă vei avea nevoie. Un ghid privind deschiderea unui restaurant, unui bar sau altor tipuri de unități de alimentație publică ai aici.

8. Trebuie să ai un sistem POS

Pentru ca un restaurant să funcționeze în condiții moderne, trebuie să dispună de unul sau mai multe sisteme POS. Adică o unitate PC, cu display, cu software-ul aferent, licențiat, pe care o folosești pentru diverse lucruri, de la rapoartele pe clienți, vânzări, bonuri la evidența vânzărilor, încasărilor și clienților, de la emiterea de bonuri de marcaj, note de plată și bonuri fiscale la rapoartele pentru vânzări, monetar, statistică ș.a.m.d. Uneori poți folosi aceste sisteme și pentru gestionarea meselor și a meniului.

9. Lucrează la un meniu delicios

Conceperea unui meniu necesită timp și chibzuință. Dar dacă ai visat să deschizi un restaurant, în mod sigur te-ai gândit în primul rând cam ce ai vrea să servești în el.

Ia în calcul să organizezi câteva focus grupuri (din care pot face parte prieteni și membri ai familiei), cărora să le oferi spre degustare preparatele din meniu și care să-ți ofere opiniile lor sincere.

Meniul restaurantului trebuie să fie fluid și să nu devină plictisitor, schimbându-se și adaptându-se la preferințele clienților. Ideea este să pui în meniu cele mai bune preparate, rezistând tentației de a concepe un meniu lung, cu „câte ceva pentru fiecare”. La deschidere, oferă câteva opțiuni care acoperă un spectru larg, dar și care te ajută să menții costurile sub control și care să permită funcționarea cursivă a bucătăriei. Mai târziu poți adăuga și alte variante, oferind specialități zilnice, însă foarte important e ca toate preparatele să fie cât se poate de gustoase și să aibă acel „ceva” care să-i facă pe clienți să revină.

10. Trebuie să ai un plan de marketing și promovare

În fine, dar nu în cele din urmă, ai nevoie de un plan de marketing și promovare care să includă website-ul restaurantului, rețelele de socializare, marketingul prin email,

zona de blog, producție video, designul meniului, al cărților de vizită și al altor eventuale print-uri. În cazul în care nu ai experiență în acest domeniu (sau nu ai timp) externalizează serviciul, pentru a putea să te concentrezi cât mai bine pe buna desfășurare a afacerii.