5 pași pentru crearea unui brand în domeniul horeca

Am stabilit AICI ce înseamnă brand și branding de restaurant, cum poți folosi elementele de brand pentru succesul afacerii tale și care sunt lucurile de care trebuie să ții cont în crearea unei strategii coerente. Descoperă mai jos, concret, cei 5 pași de urmat pentru crearea unui brand în industria horeca.

1.   Definește declarația de misiune a afacerii tale

Sună complicat, însă este foarte simplu. Ia o foaie de hârtie, un pix și răspunde următoarelor întrebări:

Cine ești tu?

Ce faci în industria horeca?

De ce o faci (ce te motivează)?

Ce speri să realizezi?

Cum îți propui să realizezi acest obiectiv?

Cu ce se diferențiază afacerea ta de concurență?

Răspunsurile pe care le ai acum pe foaie sunt pietre de temelie ale brandului tău. Acestea înglobează convingerile proprii în raport cu afacerea pe care urmează să o construiești, scopul și valorile.

De asemenea, ceea ce vezi acum pe hârtie este punctul de plecare pentru strategie și oferă traiectoria pe care trebuie să o urmezi pentru ca afacerea ta să își atingă obiectivele.

Hint! Nu uita de întrebarea ”CUI?”. Gândește-te la clienții pe care îți dorești să îi atragi atunci când redactezi această declarație (care nu trebuie să fie deloc lungă) și nu uita să definești obiectivele tale în raport cu aceștia. Care este impactul restaurantului tău asupra stilului lor de viață? De ce alegi să servești acest concept, specific sau tip de mâncare? De ce ar trebui să te aleagă pe tine?

2.   Definește poziționarea în piață

Ok, tocmai ți-ai răspunsurile la întrebarea ”DE CE?”. Este timpul să te întrebi ”CE?” și ”UNDE?”

Răspunsurile acestor întrebări te vor ajuta să definești poziționarea mărcii: cum se diferențiază restaurantul tău de concurență și modul în care acesta va ocupa mintea publicului tău.

Cele patru puncte esențiale pe care trebuie să le atingi pentru a define poziționarea sunt:

Prețul

Produsul

Promovarea

Plasamentul

De asemenea, o analiză SWOT a restautantului te va ajuta în procesul de poziționare. Descoperă punctele tari (Strengths) și punctele slabe (Weaknesses) ale afacerii tale, precum și oportunitățile (Opportunities) și amenințările (Threats) venite din piață.

3.   Vocea brandului

Acum este timpul să te gândești ”CUM?” Cum vei comunica cu publicul tău, cum definești personalitatea brandului, cum acționezi și interacționezi cu clienții potențiali și cei existenți?

Pentru a crea vocea brandului, un exercițiu eficient este descrierea acestuia în 3 cuvinte, imgainându-ți că este o persoană. De exemplu: Tânăr, Amuzant, Expansiv.

Dezvoltă aceste 3 caracteristici esențiale în raport cu întrebările de mai sus și vei avea o idee clară asupra elementelor pe care le vei folosi în crearea identității vizuale și a modului în care te vei adresa publicului.

Doar un scurt exemplu: Dacă brandul tău este Tânăr, Amuzant și Expansiv, meniul tău ar trebui să fie unul plin de culoare, cu un touch de umor în descrierile preparatelor.

4.   Definește identitatea vizuală și creează brand book-ul

Cu siguranță o componentă a succesului unui brand este identitatea sa vizuală. Aceasta ar trebui să țină cont de toate punctele de mai sus și să pornească de la un moodboard cu logo-uri, culori, fonturi și alte elemente vizuale care îți plac. Apelează la un specialist în design grafic pentru a crea o identitate unică, reprezentativă, care nu poate trece neobservată.

BRAND BOOK-ul restaurantului tău va fi, practic, setul de reguli care asigură coerență în toate demersurile de branding. Acesta va conține:

Logo-ul, fonturile și toate caracterele tipografice care vor fi utilizate în materialele de promovare din mediu online (pe website, rețelele de socializare, în bannerele de promovare) sau offline (pe uniformele angajaților, pe recipientele cu condimente, pe ambalaje sau meniuri)

Culorile, fotografiile și elementele grafice acceptate pentru a fi utilizate în aceste materiale

Dos & DONTs în comunicarea internă și externă

5.      Coeziunea brandului

După ce ai stabilit componentele majore de brand, este important ca tu și întreaga echipă care lucrează pentru tine să respectați această traiectorie, nu înainte de vă asigura că toate au sens împreună.

De exemplu, un restaurant fine dining nu va servi preparatele cu semnătură celebră în veselă de calitate slabă, așa cum același restaurant nu se va adresa publicului pe facebook într-o manieră colocvială sau ironică și nu va posta pe Instagram fotografii pixelate, intunecate, etc.

Construirea unui brand necesită timp, energie și investiții considerabile. Acest proces nu se termină în momentul lansării. Este un efort permanent de manifestare a promisiunii de brand în fiecare moment și către fiecare client, astfel încât brandul tău să rămână viu, interesant și relevant în mintea și inima consumatorului. Până la următorul articol cu sfaturi pentru construirea unei afaceri horeca de succes, ține minte:

Everything you communicate to the public should have your brand in mind.