Bucătăria deschisă: strategie câștigătoare sau doar o tendință în design-ul restaurantelor?
Bucătăriile deschise au luat industria Horeca prin surprindere, stârnind un val de discuții. Business-ul restaurantelor nu mai înseamnă de mult doar o simplă preparare a alimentelor, urmată de servirea acestora. El s-a transformat într-o experiență oferită clienților. Din acest motiv, restaurantele din întreaga lume inovează și perfecționează această experiență, pentru a-și fideliza clienții și a atrage unii noi.
Iar clienții își fac din ce în ce mai multe griji în legătură cu mâncarea pe care o consumă și cu modul în care aceasta e preparată. Inițial, conceptul de bucătărie deschisă a devenit popular tocmai din această cauză: bucătăriile restaurantelor erau niște spații ascunse, în care doar angajații au acces. După care, unii proprietari au decis să schimbe acest lucru.
Este bucătăria deschisă o strategie câștigătoare pentru afacerea ta? Vezi mai jos argumentele PRO și CONTRA.
PRO: Bucătăria deschisă arată că nu există nimic de ascuns
Conceptul de restaurant open permite clienților să arunce o privire direct în bucătărie. Aceștia pot vedea cum li se prepară mâncarea pas cu pas, o transparență care înlătură multe temeri și suspiciuni.
Prepararea în condiții optime din punct de vedere sanitar este cheia cu care orice restaurant deschide porțile succesului. Grija și atenția bucătarilor demonstrează că nu există nicio șansă ca mâncarea să cauzeze probleme clienților. Un fapt benefic în special pentru persoanele cu alergii alimentare, care în acest mod se pot asigura că vor primi preparate sigure.
Odată ce afli aceste lucruri, poți veni în întâmpinarea nevoilor lor din punct de vedere gastronomic. În acest fel, clienții vor ajunge la ușa și la masa ta.
PRO: Bucătăriile deschise sporesc apetitul clienților
Aromele delicioase nu pot decât să sporească apetitul persoanelor care vizitează restaurantul. La vederea preparatelor, pregătite chiar sub ochii lor, clienții își doresc subliminal că comande mai mult decât și-au planificat, lucru benefic pentru business-ul restaurantului, dar și pentru moralul echipei din bucătărie, care percepe în mod pozitiv faptul că munca îi este apreciată.
PRO: O bucătărie deschisă e o sursă de distracție
Bucătăria deschisă se poate transforma într-o sursă de divertisment pentru pasionații de gastronomie. Lumea vine în restaurant nu doar pentru a savura o mâncare sau alta, ci și pentru a se bucura de spectacolul oferit de bucătari.
Odată cu creșterea în popularitate a chefilor, datorată numeroaselor emisiuni culinare de la televizor, multe restaurante au adoptat ideea de delectare a clienților prin prezentarea situației din bucătărie. Prin urmare, bucătăriile deschise au devenit ocazia perfectă pentru chefi de a-și demonstra măiestria, spre deliciul celor prezenți în local.
PRO: Bucătarii pregătesc mâncare mai bună
Dintr-o bucătărie închisă, chefii pot vedea rareori cum clienții se delectează cu mâncarea pregătită de ei. În schimb, o bucătărie deschisă oferă instant bucătarilor acces la reacțiile celor cărora le pregătesc mâncarea. Iar acest feedback îi poate inspira în a-și ridica nivelul gastronomic.
De asemenea, clienții înșiși pot stabili o relație mai bună cu bucătarii. Privindu-le eforturile pe care le depun pentru prepararea meniului îi vor aprecia mai mult, evaluându-i la adevărata valoare.
PRO: O bucătărie deschisă reduce costurile și economisește spațiu
Dacă restaurantul e de dimensiuni reduse, e dificil să găsești spațiul necesar pentru o bucătărie închisă, în spatele zonei de servire a clienților. Ideea amplasării bucătăriei în mijlocul „acțiunii” rezolvă această problemă și, în plus, reduce costurile amenajării unei încăperi separate, ce trebuie racordată la electricitate și încălzită.
CONTRA: Nu se poate ascunde nimic
Reversul transparenței aduce câteva lucruri care pot pune în dificultate echipa din bucătărie. De pildă, angajații ar trebui să mențină în permanență bucătăria într-o stare de curățenie perfectă. Numai că, în serile foarte aglomerate, acest lucru nu este întotdeauna posibil, iar stațiile de lucru se pot aglomera.
Chiar și cele mai bune restaurante pot ajunge în situații complicate. O bucătărie deschisă poate transforma o seară stresantă într-una și mai stresantă. Într-un spațiu închis, bucătarii își pot permite să mențină mici dezordini până când găsesc momentul în care să curețe. Dar, într-unul deschis, curățenia nu poate fi pusă niciodată pe off.
CONTRA: Bucătarii pot fi distrași
Într-o bucătărie deschisă, chefii pot fi distrași cu ușurință de lucrurile care se întâmplă în restaurant. Clienții îi urmăresc, iar prietenii și amicii pot apărea oricând pentru a-i saluta și a încerca să schimbe câteva vorbe. Aceasta înseamnă că productivitatea bucătarilor poate scădea, iar timpii de așteptare ai mâncării se pot mări. Pentru a preîntâmpina situația, restaurantul are nevoie de manageri care să mențină activitatea în ritmul normal.
CONTRA: Apetitul clienților se poate reduce
Așa cum preparatul mâncării poate spori apetitul clienților, la fel de bine îl poate reduce, existând posibilitatea ca unele arome să nu fie pe placul consumatorilor. Dacă restaurantul are în meniu preparate pe bază de carne, dar și preparate vegetariene sau vegane, clienții pot proveni din ambele „tabere”. Iar veganii nu vor fi foarte încântați de mirosul de carne ce vine dinspre bucătărie.
În plus, nu toată lumea vrea să privească în spatele cortinei, mai ales când afacerea ta nu se bazează pe preparate a căror pregătire este un spectacol. Dacă în meniu sunt preparate de fast-food, lumea știe că nu se folosesc ingrediente proaspete. Nu e o imagine tocmai plăcută ca cineva să vadă cum i se pregătește mâncarea din niște hamburgeri congelați, așezați pe plită. Unele lucruri e bine să rămână în spatele cortinei. Cârnații sunt buni, dar nu e musai să vedem cum sunt preparați.
CONTRA: Greșelile costă
Într-o bucătărie deschisă, staff-ul trebuie să fie extrem de atent pentru a evita orice greșeală. Clienții sunt cu ochii pe bucătari, uneori fiind atenți și la ceea ce se vorbește în spațiul în care li se pregătește mâncarea, așa încât orice greșeală poate avea consecințe asupra comenzilor. Dacă un bucătar ratează un preparat, imaginea celor din bucătărie are de suferit și, automat, acest lucru va afecta reputația restaurantului.
Read recent articles
Cum să folosești Social Media pentru Restaurante [2023]
Amenajăm Hotelul Peștera Wellness & Spa, primul hotel de 5 stele din județul Dâmbovița
HoReCa 2023. Cele mai noi tendințe în industria hotelieră și cum le poți aplica în afacerea ta
Branded Residence: noul standard de luxury living