
Cum faci angajări în HoReCa: 5 abilități pe care să le urmărești în procesul de recrutare
Resursa umană este unul dintre factorii cheie care contribuie la succesul unui business, cu precădere al afacerilor din industria HoReCa. Adevărul este că, oricât de bine ai pune la punct meniul, oricât de eficientă și coerentă ar fi strategia de promovare a afacerii tale și oricât de ingenios ar fi, în general, conceptul restaurantului tău, este aproape imposibil ca acesta să funcționeze fără sprijinul unei echipe care rezonează cu brandul tău.
Fiecare angajat din domeniul ospitalității este și o oglindă a afacerii pentru care lucrează și poate influența semnificativ experiența clienților. Tocmai de aceea, este esențial să acorzi atenție maximă procesului de recrutare. Pentru a te asigura că alături echipei tale candidații potriviți, care să contribuie la împlinirea visului tău, îți recomandăm să urmărești aceste 5 abilități extrem de importante:
Atenția acordată fiecărui client și capacitatea de a se adapta la fiecare dintre aceștia
Îți sugerăm să analizezi împreună aceste două abilități, în contextul în care ele se află, de cele mai multe ori, într-o relație de interdependență. Într-adevăr, majoritatea clienților au așteptări asemănătoare (precum dorința de a fi tratați cu respect, de a li se răspunde prompt la eventualele solicitări, de a beneficia, într-un timp rezonabil, de produsele și serviciile comandate), însă, cum oamenii sunt diferiți, și nevoile lor se pot manifesta în moduri diferite.
De aceea, este important să recrutezi candidați care se remarcă nu doar prin atenție la detalii și la nevoile clienților, ci și prin talentul de a relaționa cu fiecare dintre ei. Ca să înțelegi cât de importantă este capacitatea angajaților de a se adapta la diferite tipologii, îți vom da și un exemplu: în timp ce unii clienți sunt mai volubili și simt nevoia de a conversa mai mult cu personalul (cum ar fi atunci când dau o comandă la restaurant), alții preferă un număr minim de schimburi de replici. În acest exemplu, este esențial ca ospătarul care interacționează cu cele două tipologii de clienți să deducă nevoile și preferințele de relaționare ale fiecăreia dintre ele și să se adapteze la situația dată.
Abilitățile de comunicare
Când spunem „comunicare”, ne referim la toate cele trei forme: verbală, nonverbală și paraverbală. Astfel, un angajat de succes din industria HoReCa nu doar că ”are cuvintele la el” și știe cum să se adreseze tuturor clienților, ci și înțelege că limbajul corpului este esențial pe tot parcursul interacțiunii cu fiecare dintre aceștia. Așadar, el își privește în ochi clienții, le zâmbește, își manifestă de fiecare dată interesul pentru nevoile și solicitările lor.
Un „bună ziua” rostit cu zâmbetul pe buze poate face întotdeauna diferența în industria ospitalității, indiferent că vine din partea recepționerilor, a chelnerilor sau a personalului care se ocupă de serviciile de curățenie.
Multitasking
Un angajat de succes din industria ospitalității are capacitatea de a gestiona mai multe sarcini simultan, cu același simț de răspundere și cu aceeași atenție acordată fiecărui client cu care s-ar putea să interacționeze pe parcursul activităților desfășurate. De pildă, ospătarul este implicat în mai multe interacțiuni cu clienții și cu bucătarul în același interval, recepționerul se ocupă de mai multe solicitări în același timp, iar chef-ul – de prepararea mai multor mâncăruri.
Într-adevăr, multitasking-ul vine la pachet cu dobândirea experienței profesionale, însă și angajații la început de drum pot fi instruiți în așa fel încât să poată gestiona eficient mai multe situații – uneori, chiar foarte diferite unele de celelalte – în același timp.
Spiritul de lucru în echipă
Un business de succes are în spate o echipă care împărtășește aceleași valori și obiective. Vorbim, așadar, despre o echipă formată din oameni care înțeleg că dezvoltarea afacerii depinde și de modul în care se coordonează: în așa fel încât să-și atingă obiectivele și, în esență, să le ofere clienților experiențele așteptate sau chiar peste așteptările inițiale.
De aceea, orientează-te către candidați care lucrează bine atât individual, cât și în grup, pentru că majoritatea sarcinilor din industria HoReCa implică lucrul în echipă. Gândește-te, de pildă, la ospătarii care preiau comenzile de la clienți și le transmit apoi bucătarilor și ajutoarelor de bucătari.
Capacitatea de adaptare la stres
Contrat aparențelor, ospitalitatea este unul dintre cele mai solicitante domenii în care cineva poate lucra. Interacțiunea cu numeroase tipologii de clienți, dar și cu ceilalți membri ai echipei, perioadele mai aglomerate ale zilei sau ale anului, nevoia de a duce la bun sfârșit mai multe sarcini în același timp presupun, inevitabil, confruntarea cu stresul.
Mai mult, stresul poate fi amplificat de situațiile mai puțin plăcute, precum nemulțumirea venită din partea unui client sau o problemă internă neașteptată, care poate influența ritmul activității (de pildă, o greșeală produsă în sistemul electronic de rezervări).
Chiar și businessurile de succes se confruntă cu astfel de provocări, însă diferența dintre ele și celelalte constă chiar în personalul care știe cum să le gestioneze – atât la nivel individual, cât și la nivel colectiv. Împreună, oamenii pot rezolva mult mai ușor problemele.
Concluzie
Pentru că misiunea noastră este să-ți răspundem tuturor întrebărilor și să îți fim alături pe drumul de la o idee bună la un proiect de top din industria ospitalității, consultanții noștri sunt pregătiți să te ajute inclusiv cu consultanță în ceea ce privește recrutarea personalului potrivit pentru nevoile afacerii tale.
Alături de Grosu Art Studio, ai garanția că-ți vei găsi și forma cea mai bună echipă: care rezonează cu viziunea business-ului tău și care te va ajuta să crești afacerea.
Read recent articles
Cum lansezi o afacere în domeniul ospitalității în plină criză economică
Minimalismul etnic, cel mai apreciat stil de design interior pentru restaurante post-pandemie
Cum elimini risipa alimentară din restaurant, pentru afacerea ta și pentru tine
Există 3 tipologii de antreprenori în HoReCa. Tu care dintre aceștia ești?