(VIDEO) De ce se închid restaurantele: 5 greșeli care te fac vulnerabil în fața crizei

Conform studiilor realizate înainte de pandemie, aproximativ 60% dintre restaurante își pierdeau activitatea în primul an și 80% se închideau în primii 5 ani. Criza COVID-19 a anulat orice încercare de a previziona evoluția pieței, iar restaurantele se închid într-un ritm accelerat.

Toată industria trece printr-o periodă cumplită și doar cei mai puternici vor rezista. Și când spun ”Puternic” nu mă refer doar la acela care poate susține afacerea cu bani de acasă în perioada aceasta. Mă refer la cei care au luciditatea de a învăța din greșeli, puterea de a se reinventa și inteligența de a-și gestiona resursele, fie ele umane, materiale, financiare. Toate resursele.

Astăzi vorbim despre 5 greșeli care te fac vulnerabil în situații de criză și cum le poți evita sau îndrepta.

1.    Nu ai știut să îți fidelizezi personalul

Nu doar clientul trebuie fidelizat, ci și echipa care lucrează pentru tine. Cum poți face asta?

Distribuie eficient sarcinile de lucru și asigură-te că fiecare face ceea ce știe cel mai bine, într-un număr corect de ore. Pentru asta, este esențial să cunoști competențele, talentele și aptitudinile fiecărei persoane din echipă atunci când le atribui sarcinile și responsabilitățile. Iar acest lucru se întâmpla doar dacă ești prezent printre ei și știi să comunici.

Asigură-le un venit bun, corect atunci când afacerea merge. Este o iluzie să crezi că vei ține lângă tine oameni buni plătindu-i prost. Poate vor sta până își vor găsi un loc de muncă mai bun…sau până când le vei spune că luna aceasta vor primi mai puțini bani.

Dacă îți plătești oamenii proporțional cu munca pe care o prestează și așteptările pe care le ai de la ei, te vor înțelege atunci când nu îi mai poți plăti la fel de bine. Iar dacă ai reușit să pui pe picioare servicul de delivery și afacerea începe să meargă din nou, acordă-le un stimulent, o primă, un bonus. Astfel le vei arăta că te-ai gândit și la ei.

Respectul și fidelitatea se câștigă, nu se obțin. Înțelege nevoile oamenilor tăi pentru, atât la nivel profesional și arată-le că îți pasă dacă vrei ca și lor să le pese atunci când afacerea trece prin momente grele.

Dă dovadă constant de apreciere ori de câte ori lucrurile se fac bine și asigură-te că oferi feedback constructiv atunci când apar greșeli.

2.    Nu ai făcut o planificare financiară

Ok. Te bucuri de faimă, restaurantul tău tocmai a primit un premiu la o competiție horeca și ai o mulțime de like-uri pe Instagram. Însă faima nu îți plătește facturile, chiria sau salariile.

Dacă îți vezi restaurantul doar ca pe un loc care servește mâncare bună și ignori nevoile financiare sau nu le gestionezi suficient de bine … eșecul va veni mai devreme sau mai târziu. Iar acesta este principal motiv pentru care restaurantele se închid, unele în mai puțin de 6 luni de la inaugurare. Pentru că rămân fără finanțe.

Planificarea financiară este ca o fundație, menită să susțină întreaga structura de dezvoltare a companiei. Aceasta are la bază un buget care organizează finanțele companiei, dar și o perspectivă viitoare asupra veniturilor și cheltuielilor acesteia.

Fără o planificare financiară, când vânzările cresc și fluxul de numerar este excelent, avem tendința să credem că totul este în regulă. Apoi, vine o perioadă cu încasări modeste, așa cum este cea de acum, și intri în panică. Pentru că ignoranța nu este fericire. Este doar ignoranță.

  • De exemplu, chiria restaurantului nu ar trebui niciodată să depășească 30% din costurile fixe.
  • Atunci când deschizi, trebuie să fii sigur că poți acoperi cheltuielile pentru cel puțin 6 luni, fără încasări.

Soluția: Preia controlul asupra afacerii tale săpând adânc în cifre. Iar dacă simți că nu ești suficient de bun la asta, angajează pe cineva care să o facă pentru tine. (Planificarea financiară este un subiect pe care il vom dezbate într-un episode viitor, când voi avea invitat un expert în acest domeniu.)

3.    Te minți pe tine și îți minți clienții

Negarea este un puternic drog emoțional ne împiedică să evoluăm și ne conduce usor către eșec. Negarea te menține într-o zonă de confort și te împiedică să analizezi unde te plasezi și ce trebuie să faci.

Nimic nu va mai fi ca înainte, iar ”old ways won’t open new doors”.  Nu mai ignora evidența și nu fii pasiv astepând să treacă! Dacă vrei să continui în această industrie fii atent la toate schimbările, adaptează-te contextului, fii conectat la piață. Iar dacă asta înseamnă să schimbi din temelii afacerea ta, fă-o pentru a nu pierde și mai mulți bani.

Nu toți clienții care îți lasă review-uri negative sunt prieteni ai competitorilor sau oameni rău intenționați. Nu toți vin cu povești inventate. Cei mai mulți chiar sunt clienții tăi și chiar vor să te ajute. Nu mai ignora review-urile!

Și pentru că am vorbit mai devreme de oprimizarea costurilor, mulți dintre proprietarii de restaurante din București au ales să își optimizeze cheltuielile renunțând la calitate. Lucru care este foarte greșit.

Clienții sunt din ce în ce mai atenți pe ce își cheltuie banii. Iar dacă până acum mai puteau trece cu vederea un preparat care nu se simte tocmai proaspăt sau o mozzarella care nu este bufala desi au comandat Pizza Bufala, acum nu se vor mai lăsa mințiți.

Restaurantele care acordă prioritate calității vor rezista. Chiar dacă eforturile de păstrare a calității sunt uriașe acum, vor culege roadele atunci când vor dispărea cei mai mulți din cei care nu au înțeles că nu își pot minți clienții.

4.    Mentalitatea de victimă

Persoanele cu mentalitate de victimă nu ar trebui să fie niciodată antreprenori. Știm cu toții că rolul de a începe și de a conduce o afacere este imprevizibil și prezintă un risc ridicat de eșec.

Mindset-ul este mai important decât strategia atunci când vine vorba de succes ca antreprenor. Odată ce ne schimbăm mentalitatea și nu mai căutăm scuze, câștigăm bătălia cu această pandemie!  Strategia, tactica, acțiunea sau metoda vor veni odată cu schimbarea mentalității de victim care te ține departe de adevăr.

Nu mai aștepta ajutor de la stat! Chiar dacă acesta va veni sau nu, schimbarea este la tine!

5.      Nu ai investit în promovare

Tentația multor antreprenori este de a se concentra doar pe crearea locației și a meniului, eventual pe găsirea unui bucătar talentat și să nu considere markentingul o prioritate. În realitate, fără promovare, prea puțini oameni vor avea șansa să le treacă pragul. Iar în perioade de criză, efectul lipsei de promovare sau marketingul făcut ”pe genunchi”, cu oameni nepregătiți, se simte și mai puternic.

Cât ar trebui să aloci pentru promovarea restaurantului tău? Minim 3% – 5% din cifra de afaceri. Întotdeauna raportăm orice buget de cheltuieli la cifra de afaceri și nu la profit

Dacă ești la început, nu te raportezi la buget, ci trebuie să vezi promovarea ca pe o investiție inițială în primele 6-12 luni, cu amortizare în 12-36 luni sau mai mult.  

Pentru lansare, bugetul de promovare trebuie investit în crearea branding-ului, a website-ului, a meniului și într-o campanie de comunicare multi-channel. Ulterior, investiția inițială trebuie susținută cu prezență constantă și coerentă pe canalele de social media proprii sau ale unor influenceri relevanți, cu campanii de Google Ads și cu o dezvoltare constantă a conținutului de pe website.

Și încă ceva: În mod tradițional (dar greșit) în perioade de criză, majoritatea managerilor, speriați să nu piardă bani diminuează sau taie de tot bugetele de marketing. Practic, pentru tine, este un moment oportun îți faci oferta cunoscută și să îți consolidezi brandul într-un moment în care ai șanse mai mari să fii vizibil. Așa că niciodată nu e prea târziu să începi să comunici.

Mai multe despre greșelile care te fac vulnerabil în perioadele de criză, în video-ul de mai jos: