Există 3 tipologii de antreprenori în HoReCa. Tu care dintre aceștia ești?
Știai că motivele care stau la baza deciziei de a deschide un restaurant pot fi un indicator fidel al succesului afacerii? Să fie pură pasiune, dorință de afirmare personală, ego-ul sau doar banii? Pentru a înțelege mai bine care îți sunt șansele de reușită, ia-ți două minute să analizezi două teorii și descoperă cum ajută acestea la conturarea a 3 categorii de antreprenori în HoReCa. Nu uita să răspunzi la întrebarea de la final.
În primul rând, să ne uităm la Teoria evoluției a lui Darwin
Mai precis, ne vom uita la selecția naturală. Ființele umane au știut că, pentru a supraviețui, trebuie să se schimbe și să evolueze la fel de bine sau să riște să dispară.
Acum, să aplicăm această teorie în domeniul HoReCa – din ce în ce mai multe restaurante se deschid în fiecare an, făcând concurența mai dură și cota de piață mai mică. Proprietarii de restaurante care nu reușesc să se adapteze rapid vor experimenta procesul de selecție naturală pe propria piele.
Ierarhia nevoilor
Al doilea lucru pe care trebuie să îl privim este Ierarhia Nevoilor a lui Maslow, numită și teoria motivației umane care poate fi aplicată și în lucrul cu angajații, dar și în business.
Iată cum putem declina piramida lui Maslow pentru o afacere in domeniul HoReCa.
1. Primul nivel sau baza piramidei reprezintă elementele fizice sau materiale care compun fundatia unui restaurant – SIGLA, DECORUL, MESELE, SCAUNELE, MENIUL, PERSONALUL ȘI CHIAR MÂNCAREA.
2. Următorul nivel ar fi VÂNZĂRILE. În piramida lui Maslow, se numește siguranță. Un restaurant fără vânzări este ca o barcă fără motor. Vânzările oferă securitate și atunci când vânzările sunt scăzute, oferă o undă de incertitudine.
3. Al treilea nivel ar fi NEVOILE SOCIALE. Avem nevoie umană de a ne conecta și de a împărtăși povestea restaurantului nostru. Aici, conectarea cu comunitatea din social media este importantă pentru creșterea și evoluția mărcii.
4. Al patrulea nivel ajunge în acea zonă în care multe restaurante au probleme… Se numește PUBLICITATE. La acest nivel, toată munca ta începe să dea roade și începi să fii cunoscut și recunoscut pentru marca pe care ai creat-o. Începi să primești atenție pozitivă de la persoane publice, recenziile din online sunt pozitive, formatorii de opinie din domeniu vorbesc despre tine.
Problemele încep atunci când proprietarii de restaurante încep să creadă propria lor presă, la ”prietenii casei” care te au motivele lor să te aprecieze . Ego-urile și mândria devin un obstacol în calea creșterii. Fără creștere, restaurantele sunt o pradă foarte ușoară pentru Teoria selecției naturale a lui Darwin.
5. Al cincilea nivel din Restaurantul nostru Ierarhia Nevoilor este același cu cel pe care îl folosește Maslow, AUTO-ACTUALIZAREA. Ego-ul de la treapta anterioară a fost înlocuit cu DORINȚA DE CREȘTERE – nu doar creștere de sine, ci și la nivelul restaurantului, a personalului și a comunității. Proprietarii de restaurante care pot atinge acest nirvana de nevoi au o mașină bine unsă a unei echipe care lucrează cu ei, construind un brand foarte solid și profitabil.
6. Maslow avea doar cinci niveluri în ierarhia sa de nevoi, însă în cazul restaurantelor am putea adăuga un al șaselea nivel, preluat din cartea lui Stephen Covey „Cele 7 obiceiuri ale oamenilor extrem de eficienți”. Obiceiul #2: Începeți cu finalul în minte. A șasea treapă se numești STRATEGIE DE IEȘIRE. O strategie de ieșire nu înseamnă neapărat că restaurantul se închide. Este la fel de posibil să creezi un concept de franciză sau chiar un lanț de restaurante pe care plănuiești să îl vinzi.
Ok, să vedem acum cele 3 tipuri de antreprenori care investesc în HoReCa
1. ENTUZIASTUL
Entuziastul este cel care crede că poate crea un restaurant de succes doar pentru că a mâncat în multe restaurante, în multe țări, sau pentru că prietenii îi apreciază mâncarea gătită acasă. Cei mai mulți astfel de entuziaști nu au lucrat niciodată într-un restaurant.
Această tipologie poate supraviețui de obicei primelor două niveluri ale piramidei noastre. Dacă au cash flow sustenabil și sunt dispuși să învețe, ar putea supraviețui. Însă el va parcurge un drum foarte accidentat. Extrem de puțini entuziaști cunosc succesul în industrie, însă dacă se înconjoară de profesioniști, șansele lor cresc considerabil. Cei mai mulți nu vor cere niciodată ajutor pentru că sunt prea orgolioși să recunoască faptul că sunt depășiți.
2. IDEALISTUL
Este, poate, un antreprenor cu afaceri în alte domenii, poate o persoană care are mulți bani de investit și un ego pe măsură. El nu se întreabă dacă conceptul lui este potrivit pentru piață și nici nu îi pasă prea mult asta. El crede că știe ce își dorește clientul. Condus de ego și mândrie, starea de negare sau atitutidea de ”ochelari de cal” poate conduce la situația în care totul să se prăbușească.
Dacă acest proprietar își începe restaurantul cu această atitudine, atunci cu buzunare adânci și mult cu noroc, ar putea să reziste câțiva ani. Cu toate acestea, șansele lor de supraviețuire pe termen lung sunt foarte mici datorită faptului că nu sunt deschiși la schimbare și, cel mai important, nu simt că au nevoie.
3. REALISTUL
Acești proprietari privesc restaurantul ca pe o investiție. Au un plan clar de a construi un brand și chiar o strategie de ieșire. Acești proprietari angajează talente de top și îi lasă să se ”joace” cu punctele lor forte. Ei învață și își îmbunătățesc constant afacerea. Deși își conduc afacerea cu pasiune, aceștia deschid restaurante pentru a obține profit.
Acești proprietari de restaurante ajung în vârful piramidei noastre. Aceștia caută sfaturi de la antrenori, consultanți și alți antreprenori de succes. Acești proprietari creează concepte care și construiesc mărci care creează fani delegați.
Read recent articles
Cum lansezi o afacere în domeniul ospitalității în plină criză economică
Cum faci angajări în HoReCa: 5 abilități pe care să le urmărești în procesul de recrutare
Minimalismul etnic, cel mai apreciat stil de design interior pentru restaurante post-pandemie
Cum elimini risipa alimentară din restaurant, pentru afacerea ta și pentru tine