Restaurant: Crosta Kitchen & Bakery

Specific: Internațional

Data: 2019

Locatie: Chișinău, Rep. Moldova

Teamwork makes the dream work

Crosta Kitchen and Bakery este un concept culinar dezvoltat de Grosu Art Studio împreună cu și pentru Serghei Grigor și partenera sa de business, Elena Andronic.

Serghei este un vizionar în domeniul gastronomic, unul dintre cei mai buni tehnologi din domeniul culinar cu care am lucrat. Are o capacitate incredibilă de a simți trendurile, de a analiza piața și a transforma nevoile sau dorințele publicului în oportunități de business pentru el și experiențe de neegalat pentru clienți.

Fără a fi bucătar, el știe ce gusturi ar trebui să se regăsească într-o farfurie pentru a fideliza chiar și cele mai pretențioase gusturi. Fără a lucra o zi într-o bucătărie, Serghei reușește să optimizeze fluxurile de lucru și să organizeze o bucătărie astfel încât să valorifice potențialul fiecărui membru al echipei. În ceea ce privește servirea, nu există situații pe care să nu le poată prevedea sau întrebări la care să nu fi răspuns deja. Despre calitatea mâncării și serviciilor dintr-un restaurant, Serghei știe să ofere fiecărui client calitatea la care se așteaptă. Pentru că da, calitatea este percepută diferit de fiecare segment de public, iar premium nu înseamnă întotdeauna ”scump”.

Înainte de Crosta, o făcuse pentru alte proiecte horeca, în calitate de angajat sau partener. Iar în 2019, toate cunoștințele, experiența și visurile lui Serghei au conspirat la crearea propriei afaceri. Își dorea să deschidă un restaurant popular, de proximitate,  cu potențial de multiplicare.  Un concept versatil, prin care să demontreze că ospitalitatea – gustul, timpul de așteptare, modul în care ești tratat, constanța calității – nu sunt doar pentru fine dining.

Știa cui se va adresa, ce va mânca și cum se va simți clientul său, iar pentru a crea acel loc avea nevoie să aleagă dintre toți profesioniștii pe care îi cunoștea (și nu erau deloc puțini având în vedere experiența), un arhitect de interior care să îi împărtășească viziunea și cu care să creeze acel echilibru între business, concept și interior.

crosta kitchen chisinau

Interiorul Crosta, premiat Best Interior Design și Best Tourism Design Award la gala Big SEE 2019

Echipa GAS și-a propus să creeze un interior unic, care să impresioneze și să invite în același timp. Despre Crosta Kitchen & Bakery, revista Igloo scrie:

”Asemenea unui laitmotiv, spicul de grâu este prezent în elementele de separare în spațiu, la nivel parietal în forma unui pattern sau chiar în mărime naturală ca obiect decorativ. Neîntâmplător, imaginarul pâinii și al produselor de panificație este omniprezent inclusiv la nivelul nuanțelor alese, țesându-se atmosfera unei brutării în care ne imaginăm praful de făină și coca frământată.

Dintre ingredientele artizanale utilizate în spațiu ies în evidență și frânghille împletite care devin un fel de draperii cu rol de separare în spațiu. În dreptul barului, un rastel metalic se convertește în „vitrina” colecției de vinuri, însoțită estetic de prezența unui șemineu. La demisol, spațiul semicercului în care mesele sunt flancate de canapeaua custom-made și de scaune invocă spiritul unei comunități care se poate bucura împreună de aceeași experiență.

Albul betonului intră într-o combinație armonioasă cu naturalul lemnului, auriul spicelor de grâu și cu nuanțele pal-neutre ale textilelor utilizate: tapițeria scaunelor și a canapelelor, fețele pernelor decorative etc.

În cei 240 de metri pătrați ai bistroului-brutărie se poate sta la povești între vin și pâine convertită în produsele preferate de prădătorul urban al zilelor noastre. Iar amenajarea de interior câștigă pariul inițial al integrării elementelor culturii tradițional-populare în paradigma designului contemporan.”

Un interior care se ridică la standardele unei competiții internaționale ar putea fi intimidant pentru un anumit segment de public. Ai fi tentat să crezi că ne-au scăpat ceva informații legate de obiectivul lui Serghei de a crea un restaurant popular. Ei bine, nu. La Crosta, am reușit să preîntâmpinăm frica de nou cu ajutorul geamurilor transparente, fără ramă, care oferă o imagine fără obstacol asupra produsului accesibil, pâinea, și a interiorului primitor.

Motivul spicului de grâu se regăsește atât la nivelul interiorului, ci și al elementelor de branding. Numele Crosta te duce cu gândul la crusta crocantă a pâinii cu interior fraged.

Confirmarea succesului a venit în mai puțin de 3 luni

Oamenii încercau și reveneau, vorbeau despre Crosta și recomandau prietenilor. Printre clienți se numărau persoane de toate vârstele, gurmanzi și ”vânători” de locuri cool, instagramabile, familii din proximitate sau persoane care traversau orașul pentru un mic dejun, o friptură cinstită sau o cutie de eclere. Cum am reușit?

Serghei nu a reinventat bucătăria, însă a selectat pentru meniul restaurantului său acele gusturi pe care publicul le aștepta, iar la baza lor a pus pâinea, cel mai popular aliment la nivel global. Meniul Crosta are influențe moldovenești, caucaziene, ucrainiene, armenești,  rusești și împrumută gusturi din multe alte culturi.

A căutat un element diferențiator pentru meniul de deserturi și a decis asupra eclerurilor, într-o varietate impresionantă de arome și moduri de prezentare. Pentru a atrage publicul tânăr a introdus cocktail-uri și fresh-uri, iar compoturile și limonadele home made și-au atins scopul de a atrage familiile cu copii.

Flerul lui Serghei pentru crearea unui astfel de meniu a fost cultivat, antrenat și întreținut în căutări și călătorii culinare dealungul multor ani, la mesele sutelor de restaurante, în mii de farfurii.