Receptie marmura hotel Brasov - Grosu Art Studio - arh. Victor Grosu (16)

HoReCa 2023. Cele mai noi tendințe în industria hotelieră și cum le poți aplica în afacerea ta

Într-o piață tot mai competitivă, să ții cont de tendințele în domeniul hotelier poate face diferența dintre succes și eșec. Digitalizarea, crearea de experiențe unice, aplicarea principiilor de sustenabilitate, adaptarea la cerințele nomazilor digitali și wellness-ul sunt câteva dintre metodele prin care te poți diferenția astăzi. 

După doi ani în care a resimțit din plin impactul pandemiei, industria hotelieră globală a început să își revină, în 2022, la gradele de ocupare de dinainte de Covid. Piața din România a urmat tendințele internaționale, raportul anual Colliers citat de agerpres.ro arătând un grad de ocupare comparabil cu cel din 2019.

În acest context, felul în care hotelierii se adaptează la noile tendințe reprezintă un factor esențial pentru a se diferența pe piață. În acest material, trecem în revistă câteva tendințe din industria hotelieră care se fac resimțite pe piața internațională.

1. Digitalizarea: oportunitatea majoră în industria hotelieră de astăzi

Astăzi, digitalizarea și inovația tehnologică reprezintă direcția principală și oportunitatea majoră pentru industria hotelieră.

Potrivit arhitectului Victor Grosu, fondator Grosu Art Studio, digitalizarea este o necesitate, nu mai este o tendință. Ea are două direcții – înlocuirea factorului uman și controlul consumului. Victor Grosu este de părere că prima este opțională, dar tot mai întâlnită și, în curând, obligatorie, iar a doua – deja obligatorie pentru a face față competiției la nivel de costuri:

„Pentru a face față schimbărilor globale, costurilor în creștere, lipsei forței de muncă, văd două direcții în care este implicată digitalizarea: controlarea operațiunilor din hotel fără factorul uman și optimizarea costurilor, reducerea consumurilor.”

Tehnologia devine parte din fiecare segment al industriei ospitalității: servicii, rezervări, operațiuni, comunicare, logistică, evenimente, marketing etc. Digitalizarea înseamnă hoteluri cu self-check-in și check-out, acces pe bază de QR cod, concierge virtual, și aduce mai mult confort de ambele părți, prin preluarea diferitelor operațiuni mecanice repetitive de către un sistem de control.

„În România, lanțurile mari de hoteluri care se reorganizează integrează treptat aceste lucruri. Sunt cerințe adaptate la realitatea pe care o trăim. În prezent, dezvoltăm la Grosu Art Studio câteva hoteluri de 4 și 5 stele în România în care integrăm noile tehnologii. Pentru un proiect de 5* din Munții Bucegi, de exemplu, vom implementa sisteme smart pentru cazare – check-in, check-out, sisteme de control și dimare a luminilor. Sonorizarea, mirosurile, temperatura, totul va fi controlat printr-un sistem smart cu scenarii pre-setate. Am propus și un sistem AI pentru concierge: toate informațiile pentru oaspeți vor fi integrate în tablete și monitoare – de la informații și recomandări din zonă la comenzi, astfel încât experiența să fie una cât mai plăcută, rapidă și sigură”, completează Victor Grosu.

Vogh Olimp _tendinte hoteliere 2023 Grosu Art Studio

Recepție Vogh Olimp – propunere de amenajare Grosu Art Studio.

Tehnologiile Smart oferă oaspeților un nivel ridicat de confort și un sentiment premium. Pe măsură ce tot mai multe persoane folosesc acasă aceste tehnologii, așteptarea să le găsească și în hoteluri este în continuă creștere.

2. Experiențe autentice

Un studiu efectuat de Booking.com în 2022 a arătat că 60% dintre respondenți caută să aibă experiențe autentice, reprezentative pentru cultura locală, atunci când călătoresc.

Resort Bucegi - Grosu Art Studio - Victor Grosu1

Pentru designul acestui Resort de lux din Munții Bucegi, aflat în curs de amenajare, arhitecții Grosu Art Studio au mizat pe elemente artizanale și materiale locale.

Generația milenialilor, în special, pune mare accent pe experiențele autentice, unice: un design reprezentativ pentru zona respectivă, elemente ce reflectă cultura zonală, alimente și băuturi produse local, specifice locului. Mulți sunt interesați să interacționeze cu localnici și să participe în activități care să îi facă să simtă că aparțin spațiului respectiv. Cum pot răspunde hotelierii? Prin integrarea de preparate locale în meniu, oferirea de tururi ghidate, vânzarea de suveniruri create în zonă sau desfășurarea de evenimente – ateliere de olărit sau de dans tradițional, de exemplu.

3. Sustenabilitatea

Societatea devine din ce în ce mai conștientă de impactul asupra mediului înconjurător, iar acest lucru se simte și în alegerile legate de călătorii. 78% dintre respondenți au declarat că doresc să se cazeze cel puțin o dată într-o proprietate sustenabilă, în următorul an – potrivit Raportului de Sustenabilitate Booking.com din 2022.

Această atitudine conștientă devine un filtru tot mai folosit în alegerea spațiilor de cazare: oaspeții se uită la construcții eco-friendly, la operatori responsabili, care sprijină economia locală, care își gestionează conștient resursele și folosesc surse de energie regenerabilă, pentru a minimiza impactul asupra planetei. Mulți turiști sunt dispuși să plătească mai mult, pentru a sprijini un business eco-friendly, conform unui studiu citat de Skift.com, și două treimi din aceștia vor să aibă mai multe informații despre gradul de sustenabilitate al spațiilor de cazare și operatorilor de transport.

Cei de la Booking.com au adăugat în platformă filtrul de “Travel Sustainable properties – Properties taking steps to make your stay more sustainable”. Una dintre acestea este Kapama River Lodge, Africa de Sud. Foto: Kapama.com

4. “Bleisure”: mixul de business și leisure

Pandemia a schimbat felul în care lucrăm și a accelerat fenomenul „nomazilor digitali”: persoane care pot lucra de oriunde din lume. Acest curent a estompat granițele dintre călătoriile business și cele de relaxare. De la jurnaliști freelanceri la antreprenori din IT, tot mai multe persoane îmbină călătoriile de lucru cu vacanța, fie că se deplasează împreună cu familia, prietenii sau singuri.

Astfel, a apărut trendul “bleisure” (cuvânt-valiză care combină conceptele de “business” și “leisure”). Hotelierii au răspuns prin crearea de spații prietenoase pentru acest tip de călători: camere cu birou, WiFi gratuit, săli pentru co-working, prețuri mai mici pentru sejururi prelungite sau transformarea spațiilor comune, chiar și a plajelor private, în zone work-friendly.

Dacă ai un hotel sau un spațiu de cazare în România, vestea bună e că suntem o țară atractivă pentru nomazii digitali. România se află pe locul trei la nivel global în indexul nomazilor digitali creat de Circleloop, deoarece acoperă principalele criterii căutate de aceștia: internet rapid, prețuri mici și vreme relativ bună.

România intră în cursa pentru nomazii digitali și banii lor. Are cu ce să-i atragă?

5. Wellness și sănătate

Experiențele wellness devin tot mai populare, pe măsură ce preocuparea pentru sănătatea fizică, mentală și spirituală se accentuează. Conceptele de slow-living și self-care au luat amploare în pandemie, iar oamenii caută tot mai des metode de a se de-stresa și deconecta de la viața tot mai agitată.

Gessi Private Wellness

Hidromasaj, rain showers, waterfalls, cromoterapie – Gessi Private Wellness®.

Operatorii se pot alinia acestei tendințe hoteliere prin introducerea de servicii și facilități de wellness, ca tratamente SPA, clase de mindfulness, Ayurveda sau Yoga, pachete și programe de relaxare, spații tip retreat, în interior sau exterior, dar și practici sustenabile pentru oaspeții și angajații lor.

Mâncarea organică, din surse locale, în meniurile restaurantelor, călătoriile ghidate în natură, sunt alte metode a îngloba acest curent și de a oferi oaspeților o experiență unică. La nivel de design, hotelierii pot să incorporeze cât mai multă lumină naturală, saltele de cea mai bună calitate, pentru un somn relaxant, decoruri într-o cromatică și materiale naturale, spații de saună, fitness, SPA, grădini pentru relaxare, dușuri cu cromoterapie și sound therapy.

Felul în care hotelierii răspund noilor tendințe decide succesul afacerii lor. Astăzi, un hotel trebuie să aibă o personalitate proprie și să ofere experiențe de călătorie unice, deoarece oaspeții sunt din ce în ce mai informați și pretențioși atunci când vine vorba de a-și alege destinațiile. Companiile care ezită să incorporeze noile tehnologii sau să ofere experiențe personalizate vor avea din păcate, de suferit pe termen lung.